Bogudgivelse: Jeg leder efter en ny måde at tale om handicap på

Dansk Handicap Forbund spiller en central rolle i en ny og vigtig bog om handicap, som udkommer den 14. juni.

Pressefoto

30. maj 2023

Den nye bog tager forståelsen af ordet handicap op til revurdering, for hvis vi vil reel ligestilling af mennesker med handicap, er der brug for markant nytænkning af området og ikke gentagelse af gårsdagens løsninger.

Antologien giver et kvalificeret perspektiv på, hvordan den reelle ligestilling kan opnås – set fra både målgruppen og fagpersoner.

Både medlemmer og medarbejdere fra Dansk Handicap Forbund har bidraget til bogens tilblivelse med både interviews og skrevne kapitler.

Om bogen
Jeg leder efter en ny måde at tale om handicap på undersøger liv med handicap i et dobbelt perspektiv, hvor levede erfaringer og teoretiske indsigter belyser hinanden gensidigt.

Antologien afsøger nye forståelser af handicap, hvor dette ikke reduceres til en diagnose eller en generaliseret stereotyp, men anerkendes og repræsenteres som en individuel og samfundsbetinget erfaring. Første del indeholder otte interviews med markante personer med handicap, der fra forskellige vinkler og med afsæt i deres eget liv udfordrer samfundets syn på handicap.

Anden del indeholder otte teoretiske og diskuterende kapitler, der undersøger menneskesyn og handicapforståelser i såvel et historisk som et fremadskuende perspektiv på udkig efter individuelle potentialer og kollektive løsninger.

Bogen udkommer den 14. juni og koster 300 kr., men vil kunne købes til 240 kr. til bogreceptionerne.

• Tirsdag den 13. juni 2023 kl. 16.00-18.00

Handicaporganisationernes Hus

Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup

Kl. 16.05 Velkomst v/Susanne Olsen

Kl. 16.15 Præsentation af bogen v/Lone Barsøe & Rasmus Lind

Indslag fra bogens bidragsydere:

Kl. 16.35 Jacob Nossell

Kl. 16.50 Emil Søbjerg Falster

Kl. 17.30 Danskerne findes i mange modeller v/Søren Møllgaard Kristensen

Torsdag den 24. august 2023 kl. 16.00-18.00

Egmont Højskolen

Villavej 25, Hou, 8300 Odder

Kl. 16.05 Velkomst v/Søren Møllgaard Kristensen

Kl. 16.15 Præsentation af bogen v/Lone Barsøe & Rasmus Lind

Indslag fra bogens bidragsydere:

Kl. 16.35 Mulle Skouboe

Kl. 16.50 Else Wienberg

Kl. 17.05 Sarah Smed

Kl. 17.45 Gi’ os lyset tilbage v/Ann-Katrine Kviesgaard

Bidragsydere:

Caspar Eric, Sarah Glerup, Mulle Skouboe, Kristian Sverdrup, Ann-Katrine Kviesgaard, Else Wienberg, Jacob Nossell, Birgit Kirkebæk, Rasmus Lind, Olivia Dahl, Jesper Dammeyer, Kristian Moltke Martiny, Sarah Smed, Emil Søbjerg Falster, Jeppe S. Kerckhoffs, Søren Møllgaard Kristensen

Bogen kan købes fra 14. juni hos Samfundslitteratur ved at trykke her.

Ændringer på socialområdet skal stoppe det meningsløse – ikke stimulere det

37 organisationer siger nej til tilbageskuende socialpolitik!