Debat om aktiv dødshjælp: Hvordan kan vi sikre, man er afklaret?

Der er mange individuelle hensyn, uafklarede dilemmaer og svære afvejninger, som vendes i debatten om aktiv dødshjælp. Men som udgangspunkt er det en farlig vej at gå, advarer Dansk Handicap Forbunds landsformand, Susanne Olsen.

landsformand Susanne Olsen ser ind i kameraet

Foto: Gua Studio

Den 28. november 2023

I den aktuelle debat om aktiv dødshjælp, der blev skudt i gang af statsministeren på Folkemødet på Bornholm tidligere i år (2023), tales der særligt om to forhold: 1) Retten til selv at vælge og 2) hensynet til det menneske, som står i en uoverskuelig livssituation med indgribende sygdom og/eller handicap.

I Dansk Handicap Forbund mener vi, at det er væsentligt at tilføje særligt to spørgsmål til debatten: Hvornår er et menneske afklaret? Hvordan kan vi sikre, at man er afklaret på det bedst mulige grundlag?

Årsagen til at vælge aktiv dødshjælp må og skal aldrig være begrundet i mangel på hjælp, kompensation eller hjælp til håndtering af en ny livssituation
— Susanne Olsen, landsformand i Dansk Handicap Forbund

”Som landsformand for Dansk Handicap Forbund har jeg altid kæmpet for et liv med lige muligheder – og særligt at sikre de samfundsmæssige rammer, som giver alle muligheden for at leve et værdigt liv,” lyder det fra Susanne Olsen, som påpeger, at et værdigt liv er en del af udgangspunktet for at kunne være afklaret.

”Vi ved af erfaring, at mange mennesker med indgribende funktionsnedsættelse lever gode og meningsfulde liv. Alligevel kender mange til, at man på et tidspunkt har været i en krise, hvor tanker om aktiv dødshjælp har været oppe at vende.”

For Susanne Olsen er det vigtigt at huske på, at diskussionen om aktiv dødshjælp foregår i en tid, hvor der er uforholdsmæssigt stort pres på handicapområdet.

— Susanne Olsen, landsformand for Dansk Handicap Forbund

Det er veldokumenteret i undersøgelser, statistikker og mediehistorier, at mennesker med handicap ofte ikke får den hjælp, de har brug for. Det forhindrer dem de facto i at få muligheden for at få det bedst mulige liv, på de betingelser funktionsnedsættelsen giver.

”Dansk Handicap Forbund er et netværk af mennesker med handicap, og vi ved, at holdningen til aktiv dødshjælp er et meget individuelt spørgsmål, som jeg ikke vil gøre mig til dommer over. Vi rummer plads til begge synspunkter, men årsagen til at vælge aktiv dødshjælp må og skal aldrig være begrundet i mangel på hjælp, kompensation eller hjælp til håndtering af en ny livssituation,” lyder det fra Susanne Olsen, der tilføjer en sidste kommentar til debatten:

”Alle liv har lige stor værdi, og som verdenen ser ud lige nu, har vi i Dansk Handicap Forbund en alvorlig bekymring for det pres, en sådan beslutning vil kunne lægge på vores medlemmer.”

• Det Etiske Råd har taget stilling til spørgsmålet om aktiv dødshjælp. Nationalt Center for Etik skriver: ”Efter mange overvejelser og diskussioner i Det Etiske Råd er et flertal på 16 af rådets 17 medlemmer nået frem til, at der er for meget på spil omkring vores grundlæggende menneskesyn til, at dødshjælp bør indføres i Danmark.”

Få indflydelse på SKATs brugervenlighed for mennesker med funktionsnedsættelser

Pressemeddelelse fra Iværksættere med handicap