#Enmillionstemmer peger, der hvor det gør ondt: 264 nye vidnesbyrd om kampen for at få hjælp

Foto: Unsplash

Bevægelsen #enmillionstemmer har for anden gang samlet flere hundrede vidnesbyrd om den manglende retssikkerhed på handicapområdet. Det bekræfter desværre det, vi allerede ved, og det kalder på en konfrontation i de sidste dage af kommunalvalgkampen, mener landsformand Susanne Olsen

11. november 2021

“Kommunen kunne i 5,5 år ikke nå at bevilge tabt arbejdsfortjeneste, merudgifter, aflastning og hjemmetræning. Retten har afgjort, at kommunen ikke er erstatningspligtig, da kommunen havde travlt i afdelingen og ikke havde kvalificerede medarbejdere, og samtidig fandt kommunen lovgivningen kompliceret.”

Sådan lyder det fra en forælder til et barn med hjerneskade, og det er blot ét af de i alt 264 nye vidnesbyrd, som bevægelsen #enmillionstemmer har samlet ind blandt mennesker med og pårørende til mennesker med handicap for at sætte yderlig fokus på den massive mangel på retssikkerhed, der præger handicapområdet i Danmark.

Interesserede kan læse Vidnesbyrd II her.

”Det er skræmmende vidnesbyrd om manglende retssikkerhed i det offentlige, om fokus på systemet frem for mennesket og om en tiltagende forråelse blandt sagsbehandlere, deres ledere og de ansvarlige politikere,” lyder det fra bevægelsen, som i øvrigt mener, at de mange vidnesbyrd kun er toppen af isbjerget.

”Det er de færreste, der har overskuddet til både at kæmpe med egne eller nærtstående handicap og med kommunens monumentale svigt.”

Konfrontér politikerne
Hos Dansk Handicap Forbund er landsformand Susanne Olsen forfærdet, men desværre heller ikke overrasket over de mange historier om svigt i systemet.

”Det er jo desværre en kendt sag, at handicapområdet er under massivt pres og har været det i en årrække. Vi kommer med forslag og stiller os til rådighed med viden, hvor vi kan, men jeg er slet ikke i tvivl om, at vidnesbyrd som dem, #enmillionstemmer her præsenterer, vil give genlyd hos de ansvarige politikere. Og det er der brug for,” understreger hun.

De nye vidnesbyrd lægger til de i forvejen 120 siders vidnesbyrd, som bevægelsen offentliggjorde i 2020 og understøtter de skyhøje fejlprocenter i kommunernes sagsbehandling.

Susanne Olsen opfordrer på den baggrund alle til at bruge de sidste dage op til kommunalvalget på tirsdag til at konfrontere byrådskandidaterne med den alvorlige situation.

”Vi har samlet en lang række fakta og kritiske spørgsmål til politikerne, som man kan printe ud og tage med sig sammen med de mange vidnesbyrd. Jeg er helt overbevist om, at det vil gøre en forskel, at vi er mange og flere, der konfrontere politikerne direkte med problemstillingerne,” konstaterer hun med henvisning til hjemmesiden www.etlivmedligemuligheder.dk, hvor forbundets valgmateriale findes.