Går glip af milliarder: Iværksætteri kan åbne arbejdsmarkedet for personer med handicap

Foto: Martin Burband

Der er et milliardpotentiale, hvis flere med handicap kommer i arbejde. Til efteråret løber Danmarks første iværksætter-bootcamp for unge med handicap af stablen. Her vil man netop fokusere på potentialet og den gode idé. Dansk Handicap Forbund er partner i projektet sammen med Enact Lab

22. april 2021

Danmark går glip af milliarder. Så enkelt kan det formuleres, når flere med handicap ikke er i beskæftigelse i dag. Til efteråret vil Danmarks første iværksætter-bootcamp forsøge at bringe flere unge med handicap tættere på arbejdsmarkedet. Selve bootcampen har form af et 10-ugers kursusforløb, hvor de unge kan prøve kræfter med iværksætteri.

”I Danmark er der op mod 50.000 ledige med handicap, der ofte har svært ved at bryde igennem til arbejdsmarkedet. Bootcampen skal netop være med til at pege på, hvilke potentialer de unge har individuelt og som gruppe,” udtaler Signe Hartvig Daugaard, der selv er iværksætter og projektleder for bootcampen. Dansk Handicap Forbund har tidligere arbejdet sammen med hende på projektet Potentiale Portalen.

Iværksætteri oplagt mulighed for personer med handicap
Signe Daugaard tror grundlæggende på, at unge med handicap har potentialer til at blive succesfulde iværksættere, fordi de har særlige talenter og oplagte muligheder for at blive gode på et nicheområde, samtidig med at iværksætterriet giver den fleksibilitet for den enkelte, som kan være nødvendig, når man lever med et handicap.

Til dagligt driver Signe selv en medievirksomhed med fokus på minoriteter. Særligt unge med handicap er i fokus. Hun har selv et hørehandicap og har en digital hørelse (Cochlear Implant). Derfor passer livet som iværksætter hende godt:

"For mig har det haft betydning, at jeg kan designe min egen arbejdsdag. Jeg fandt ud af, at jeg kunne arbejde langt mere effektivt," forklarer hun.

Signe Daugaard er selv iværksætter og mener, at mange flere med handicap har evnerne og kan drage fordel af at følge i hendes fodspor. Foto: Martin Burbandt

Dansk Erhverv bakker op om projektet
Lige nu leder Signe Hartvig Daugaard efter samarbejdspartnere og ambassadører til bootcampen. Allerede nu bakker Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv op omkring projektet.

"På trods af, at Corona har været skrækkeligt for mange erhvervsdrivende, har den også gjort arbejdsmarkedet mere fleksibelt end tidligere. Man kan fx i højere grad drive virksomhed hjemmefra. Det giver personer med handicap et nyt spillerum. Det bakker vi op om," udtaler Brian Mikkelsen.

Når selve bootcampen starter til efteråret, håber Signe Hartvig Daugaard, at hun har samlet de mest relevante aktører og oplægsholdere, så deltagerne kan få det bedste kursusforløb.

På trods af, at Corona har været skrækkeligt for mange erhvervsdrivende, har den også gjort arbejdsmarkedet mere fleksibelt end tidligere. Man kan fx i højere grad drive virksomhed hjemmefra. Det giver personer med handicap et nyt spillerum. Det bakker vi op om.
— Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv

Holdningsændring er vejen frem
Hos Dansk Handicap Forbund og videnscentret Enactlab, der begge er partnere på projektet, er man også begejstret for bootcampen og dens potentiale.

"Med bootcampen skal vi ud og rykke til holdninger og opfattelser af, hvordan unge med handicap kan arbejde, både hos erhvervslivet og de unge selv, hvis vi vil sikre nogle bedre rettigheder og vilkår i fremtiden," siger Katrine Ibsen Larsen, der er projektleder i Dansk Handicap Forbund.

Hun bakkes op af Jacob Nossell, der er kommunikationschef i Enactlab.

"Lige nu handler det om at finde relevante partnere og ambassadører. Men vigtigst af alt skal vi ud og finde de unge mennesker og skabe nye spændende handlingsmuligheder i forhold til iværksætteri."

Projektet er støttet og finansieret af Tuborgfondet.

• Danmarks første bootcamp for unge iværksættere består af et 10-ugers kursusforløb, hvor unge med handicap kan prøve kræfter med iværksætteri. Målet med kurset er, at de unge kan blive afklaret med, om iværksætteri kunne blive en levevej for dem.

På det skiftevise fysiske og digitale kursus, kan man fx møde Mia Wagner, direktør for Nordic Female Founders, Palle Riismøller, direktør i Connect Danmark.