Nu må der rettes op på fleksjobordningen!

Regeringen vil retænke beskæftigelsessystemet, og der er store ambitioner om, at flere mennesker med handicap skal ind på arbejdsmarkedet. Fleksjobordningen er helt central for, at denne mission skal lykkes, men desværre lider ordningen af markante skævheder, som modvirker ambitionerne om at få flere med. Dansk Handicap Forbund kalder nu på en revision af ordningen.

Gitte R. Reckendorff Nielsen til Kongres i Dansk Handicap Forbund 2022

13. oktober 2023

Hvorfor er ordningen så vigtig?
Fleksjobordningen er helt central og fuldstændig afgørende for, at mange mennesker med handicap kan have en plads på arbejdsmarkedet. Når den altså virker, som den oprindeligt var tiltænkt.

De oprindelige tanker bag ordningen hænger tæt sammen med det handicappolitiske princip om, at vi sikrer ligestilling gennem kompensation. Også på arbejdsmarkedet.

Fleksjobordningen er en investering i et fleksibelt og mangfoldigt arbejdsmarked, og vi mener det er på tide, at vi tager principperne om ligestilling og kompensation alvorligt.
— Dansk Handicap Forbund

Når man har en funktionsnedsættelse og ikke er i stand til at arbejde fuld tid, så var den oprindelige ide med ordningen, at fællesskabet går ind og kompenserer, så man kan oppebære en løn man kan leve af. Det giver på papiret både målgruppen og virksomhederne en mulighed for at få enderne til at nå sammen, så økonomien passer for begge parter.

Med reformen af fleksjob og førtidspension fra 2013 blev fleksjobordningen forringet markant, og det har givet en række problemer, som vi i stigende grad får beskrevet fra forbundets medlemmer.

Fire konkrete problemer med ordningen i dag
Et hovedproblem er, at tilskudsmodellen er helt skæv. Det betyder desværre, at det er så godt som umuligt for en stor gruppe fleksjobbere at oppebære en løn på et værdigt og rimeligt niveau. Det fjerne incitamentet til at tage en uddannelse, og det fjerner incitamentet til at arbejde mere, simpelthen fordi det ikke kan betale sig.

En anden udfordring er en række modregningsregler, som presser fleksjobbernes indtægt og samtidig er så indviklede, at næsten ingen kan finde ud af dem. Her ligger der en oplagt mulighed for at afbureaukratisere.

Som modellen ser ud i dag, er det stort set umuligt for iværksættere at starte egen virksomhed, hvis man er fleksjobber. Denne pointer fremgår af vores udspil med Dansk Erhverv fra 2022

Læs udspillet fra Dansk Erhverv og Dansk Handicap Forbund lige her: Iværksættere med handicap Et uforløst potentiale.

Endelig er der problemer med, at forhandlinger om løn og arbejdsintensitet sker uden inddragelse af faglige organisationer. Som ny fleksjobber står man i en skrøbelig situation, fordi man selvsagt er meget ivrig for at få jobbet, og derfor er det svært at stå alene i denne forhandling. Resultatet er, at lønnen presses, vurderingen af arbejdseffektivitet presses, og mange fleksjobbere kommer til at gå til en urimeligt lav løn.

Fleksjobordningen bør i fremtiden sikre ligestilling
I Danske Handicap Forbund mener vi, at fleksjobordningen er en investering i et fleksibelt og mangfoldigt arbejdsmarked, og vi mener det er på tide, at vi tager principperne om ligestilling og kompensation alvorligt.

Vi vil derfor opfordre politikerne til at revidere ordningen, så vi får gjort op med de problemer, vi har skitseret. Der skal i dette arbejde fokuseres på ligestilling og en justering af ordningen må ikke ske uden at inddrage handicaporganisationerne og øvrige af arbejdsmarkedets parter.

— Annette Juhl Taldorf, frontperson for fleksjobindsatsen i DHF

Gitte Nielsen, som er formand for forbundets social- og arbejdsmarkedspolitiske udvalg, sætter streg under at der skal ske handling hurtigt:

”Det politiske system har været alt for foldslæbende. Det er på tide der kommer forandringer for fleksjobordningen, som udgør en hjørnesten i indsatsen for at mennesker med handicap kan være på arbejdsmarkedet,” lyder det fra udvalgsformanden, der fortsætter:

”Regeringen har store ambitioner på dette område, og den 11.oktober blev der afholdt topmøde på Christiansborg, hvor både beskæftigelsesministeren og socialministeren satte fokus på netop fleksjobtemaet. Det er meget prisværdigt, at vi nu endnu engang taler om ordningen, men hvis der reelt skal skabes en forandring, så er en genopretning af fleksjobordningen med øje for ligestilling et af de oplagte steder at tage fat.”

Forkæmpere i front for fleksjobsagen
Dansk Handicap Forbund er grundlæggende et stærkt netværk af mennesker med handicap, som taler på egne vegne. Netop nu har to medlemmer, som selv er i fleksjob, gjort et stort stykke arbejde med at analysere skævhederne på ordningen.

Annette Juhl Taldorf og Tina Moltke Klit har udarbejdet et omfattende materiale, som kan bruges i arbejdet med at revidere ordningen. Sammen med forbundets social- og arbejdsmarkedspolitiske udvalg, står de to lige nu i front for arbejdet med at få belyst de store skævheder fleksjobberne i dag lever med.

Fra forbundets side er vi klar til at bidrage med viden og muligheder for ordningen og opfordrer til politisk handling nu! Og for Annette Juhl Taldorf er det særligt vigtigt at vise problemerne sort på hvidt:

”Når vi har valgt at dykke så dybt ned i ordningen, så handler det om, at vi er mange, som lever med helt urimeligt skæve forhold. Med baggrund i uddannelser og høj faglighed knokler vi på vores arbejdspladser, men oplever en uretfærdighed, som gør, at vi simpelthen har fundet det nødvendigt at belyse og dokumentere skævhederne”.

Forbundet rækker nu ud til en række parter i håbet om at opnå reelle forandringer på fleksjobordningen.

Seneste fokus og perspektiv

Forrige

Beskæmmende optagelser fra TV 2 er endnu et vidnesbyrd om et handicapområde i kollaps

Næste