Ny viden: Frivilligt arbejde giver kompetencer, der kan dokumenteres til brug i andre sammenhænge

Med et nyt, banebrydende værktøj kan vi løfte både de frivillige og organisationerne, de arbejder for. Dansk Handicap Forbund vil være med til at sprede den ny viden.

3. april 2023

Noget af det mest inspirerende ved at arbejde med frivillighed er at se, når de frivillige udfolder deres evner, tager ejerskab over frivilligheden og udvikler den længere, end vi som organisation havde forestillet os.

Nu har vi fundet ud af, hvordan frivillige kan dokumentere alt det, vi ikke vidste, de kunne – og det vil vi gerne dele med alle andre på frivilligområdet.

Den 23. marts afholdt Dansk Handicap Forbund en workshop i DGI Byen med fokus på frivilliges skjulte kompetencer. Her deltog blandt andre frivilligansvarlige fra Roskilde Festival og Røde Kors.

Anerkendelse af frivillige
Hver dag gør tusinder af frivillige kræfter et uvurderligt arbejde for andre i hele landet. De frivillige oparbejder både formelle og uformelle kompetencer, som fortjener en større synlighed og anerkendelse.

Vores frivillige bisiddere har igennem en toårig periode været en del af vores testlaboratorie af OCN-værktøjet, hvor dette værktøj er blevet oversat til brug i praksis. Igennem den toårige perioden er de frivillige blevet bevidste om, hvad de kan ved at sætte ord på de kompetencer, som det frivillige arbejde har givet dem.

Resultaterne viser at vores bisiddere har opnået stor faglig, social og personlig udvikling gennem det frivillige arbejde – og flere har nu fået det dokumenteret.

I Rambølls evaluering af, hvad OCN-værktøjet kan give til frivillige på tværs af området, kommer udbyttet tydeligt til udtryk: bl.a. anerkendelse, øget bevidsthed, kompetenceafklaring, styrket selvværd og øget tro på egne evner.

Rambølls evaluering har fokus på frivilligområdet generelt, hvorfor det mulige udbytte går på tværs af frivilligområdet.

Værktøjet skal bruges rigtigt
OCN-værktøjet er med til at validere de frivilliges mange usynlige og uformelle kompetencer, så de kan overføres til andre kontekster. Dette er tilfældet for både Mikkel Bundgaard og Lone B. Andersen, som er frivillige i Dansk Handicap Forbund. Mød dem i bunden af artiklen.

Vores oversættelse af OCN-værktøjet har vist, hvor vigtigt det er at tydeliggøre, at de frivillige ikke skal leve op til et bestemt pensum og testes for at få valideret sine kompetencer. De frivillige skal derimod selv definere, hvad de gerne vil valideres på.

Er du nysgerrig på at høre mere om, hvordan frivilligheden kan løftes, er du velkommen til at kontakte Katrine Ibsen Larsen, politisk konsulent og projektansvarlig i Dansk Handicap Forbund, på telefon: 28 34 12 20 eller e-mail: katrine@danskhandicapforbund.dk.

Mikkel Bundgaard, frivillig i Dansk Handicap Forbund

Lone B. Andersen, frivillig i Dansk Handicap Forbund

Tak for samarbejdet OCN Danmark og for støtten VILLUM FONDEN # VELUX FONDEN, som har muliggjort projektet.

37 organisationer siger nej til tilbageskuende socialpolitik!

Dansk Handicap Forbund byder velkommen til foreningen ‘Iværksættere med handicap’