7 важливих порад для біженців з інваідністю ǀ 7 gode råd til flygtninge med handicap

Dansk Handicap Forbund tilbyder rådgivning til medlemmer – i denne artikel er der samlet syv gode råd målrettet flygtninge fra Ukraine

18. maj 2022

Dansk Handicap Forbund organiserer mennesker med bevægelseshandicap og udgør et stærkt landsdækkende netværk af mennesker, som støtter hinanden og deler erfaringer. Derfor ønsker forbundet også at støtte flygtninge med et handicap fra Ukraine.

Vi yder omkostningsfrit generel sparring

I den nuværende svære situation for Ukraine kan flygtning med bevægelseshandicap og støttepersoner omkring dem få indledende generel telefonisk sparring på, hvor man søger hjælp i det danske system og de grundlæggende rettigheder i den forbindelse. Dette tilbud er ikke forbeholdt medlemmer.

Alle henvendelser udgør et vigtigt fundament for at få et billede af, hvordan beredskabet for at hjælpe ser ud lokalt. Vi bestræber os særligt på at videreformidle denne viden til myndighederne, så der sikres en samlet indsats og hjælp alle de steder, hvor de ukrainske flygtninge befinder sig.

Personlig sparring og medlemsskab

Ved behov for personlig sparring i konkrete sager tilbyder vi gennem medlemskab støtte fra vores erfarne socialrådgivere, frivillige bisiddere og match med andre i netværket.

*Informationen er først på skrevet ukrainsk og derefter dansk.