Politisk aftale fjerner omstridt modregning af førtidspension

Foto: Unsplash

I en aftale mellem regeringen, SF, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne, som skal øge arbejdsudbuddet, fjerner man en omstridt modregning i fx førtidspensionen, som Dansk Handicap Forbund i årevis har været kritisk overfor. Derfor vækker det også glæde, at det nu endelig ser ud til, at den forsvinder

26. januar 2022

Med en ambition om at øge arbejdsudbuddet og konkurrenceevnen og skubbe på den grønne omstilling har regeringen sammen med fire partier indgået aftale om en ny reformpakke: Hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder.

Pakken indeholder en række reformer, som samlet set styrker den strukturelle beskæftigelse med ca. 12.000 personer og øger Danmarks BNP med 0,7 pct. i 2030 svarende til ca. 17,5 mia. kroner.

Det er utrolig frustrerende og trist at se medlemmer, der er afhængige af en førtidspension pga. et handicap, blive økonomisk klemte og blive begrænset i at leve et liv på egne præmisser, fordi deres partner tjener egne penge.
— Inger Steen Møller, fmd. SAPU i Dansk Handicap Forbund

Set med Dansk Handicap Forbunds øjne har især ét punkt i aftalen fået armene op over hovedet. Regeringen og aftalepartierne er nemlig enige om at afskaffe modregningen i socialpension som følge af en partners indtægt, som det sker i dag.

Tiltaget træder i kraft pr. 1. januar 2023, hvis det stemmes igennem i Folketinget, og det ser Inger Steen Møller, formand i forbundets social- og arbejdsmarkedspolitiske udvalg, meget frem til. Modregningsreglerne har nemlig været et arbejdsmæssigt fokuspunkt i mange år.

”Det er utrolig frustrerende og trist at se medlemmer, der er afhængige af en førtidspension pga. et handicap blive økonomisk klemte og blive begrænset i at leve et liv på egne præmisser, fordi deres partner tjener egne penge. Det har været med til at øge presset i allerede trængte familier, og for den enkelte er det svært at acceptere, at fx deres handicap og den deraf følgende afhængighed af offentlig forsørgelse har fastholdt familien i en svær økonomisk situation,” konstaterer Inger Steen Møller.

Hun peger også på eksempler på familier, som har valgt ikke at bo sammen eller blive gift for at undgå at blive ramt af modregningsreglerne.

”På den måde begrænser vi mennesker, som fx lever med et handicap, i at leve det liv, de gerne vil, og jeg er glad for at konstatere, at politikerne nu heller ikke synes, vi kan være det bekendt som samfund,” lyder det.

Reformpakken indeholder desuden en række initiativer om blandt andet nedsættelse af dimittendsatsen på dagpenge og et øget beskæftigelsesfradrag.

Du kan læse mere og finde hele aftaleteksten via regeringens hjemmeside her.