Dansk Handicap Forbund om ny handicapaftale: menneskeliv er en investering

Landsformand Susanne Olsen er stærkt bekymret over den ny politiske aftale om handicapområdet, som Regeringen har indgået med Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre.

Foto: Gua Studio

3. maj 2024

Der er indgået rammeaftale omkring handicapområdet og Dansk Handicap Forbund er sammen med den samlede handicapbevægelse kritiske over for indholdet.

”Rammeaftalen vægter økonomi højere end faglighed og det individuelle behov. Det er et udtryk for, at man laver ’mere af det samme’ og helt undlader at tænke i investering i mennesker,” lyder den første reaktion fra forbundets landsformand Susanne Olsen, der er stærkt bekymret over aftalens ordlyd.

Udover en massiv kritik fra en sammentømret handicapbevægelse, hæfter Susanne Olsen sig ved, at flere partier har udtryk kritik af aftalen, og flere har trukket sig i sidste øjeblik.

Det er helt afgørende, at ændringer sker på baggrund af inddragelse af målgruppen og relevante fagligheder. Og så skal forenklingstiltag altid komme borgerne til gode
— Susanne Olsen, landsformand

Der kan dog spores enkelte tiltag i aftalen, som kan være positive, hvis de altså sammensættes på den rigtige måde. Det drejer sig eksempelvis om forenkling af merudgiftsbestemmelsen og ændringer i forhold til BPA-ordning.

”Vi kan på nuværende tidspunkt ikke være sikre, men hvis enkelte delelementer i aftalen bliver udført ordentligt, så vil de kunne have en positiv påvirkning på området,” lyder det fra Susanne Olsen, som fortsætter med, hvordan Dansk Handicap Forbund vil påvirke tiltagene.

”I den proces vil vi søge indflydelse, fx i forhold til BPA-ordningen, som er nævnt i aftalen, for det er helt afgørende, at ændringer sker på baggrund af inddragelse af målgruppen og relevante fagligheder. Og så skal forenklingstiltag altid komme borgerne til gode”.

Danske Handicaporganisationer har udsendt en pressemeddelelse - Læs den her.

Læs den politiske rammeaftale ved at trykke her.

Ny hjemmeside for dem med ledsagekort

Skal der være lige vilkår på arbejdsmarkedet – for alle?