50.000 har kun mulighed for at komme på toilettet otte steder i det offentlige Danmark

I dag på den internationale handicapdag 2023 åbner det første toilet med ekstra plads og flere hjælpemidler på Vestersøgade 2a i København. Toilettet bliver det ottende i Danmark.

Kopi af annoncering af International Handicapdag

Den 3. december 2023

/Af Susanne Olsen, landsformand i Dansk Handicap Forbund

I dag åbner det første toilet med ekstra plads og flere hjælpemidler i København, og det er jeg rigtig glad for. Toilettet er med til at give flere adgang til toiletbesøg uden for eget hjem. Det håber jeg, at flere kommuner bliver inspireret til at sikre det samme.

-
Nedenstående debatindlæg er første gang bragt i Kristeligt Dagblad d. 20. november 2023,
i anledningen af den internationale handicapdag deler vi det igen -

Alle skal på toilettet, og de fleste har prøvet at stå et eller andet sted i det offentlige rum og pludselig skulle benytte toilettet. Langt de fleste kan i en sådan situation finde et offentligt toilet, som de kan bruge, også de som bruger et almindeligt kendt handicaptoilet.

Den løsning er bare ikke tilgængelig for alle.

Som landsformand i Dansk Handicap Forbund er jeg meget aktiv politisk, kulturelt og privat. Der er ikke mange dage, hvor jeg ikke er på farten. Fra Værløse til Aarhus eller Frederikshavn og retur.

Danmark har det godt med parolerne, men det handler også om at gøre noget. Så derfor er min opfordring til landspolitikere, kommunalpolitikere og byplanlæggere, at de tager ansvaret på sig og ændrer situationen, så Danmark kan være sig selv bekendt på det område også.
— Susanne Olsen, landsformand i Dansk Handicap Forbund

Men jeg har ikke et sted at kigge hen, når jeg bliver trængende, når jeg befinder mig uden for mit eget hjem. Jeg har et fysisk handicap og bruger elektrisk kørestol, som gør, at jeg derfor ofte ikke kan benytte det traditionelle handicaptoilet. Der er ikke plads nok.

Hver gang jeg forlader mit hjem, skal jeg nøje planlægge, hvor jeg kan komme på toilettet næste gang. For der er ikke mange muligheder.

Inspiration fra andre lande
Vi kunne jo blive inspireret af England, hvor jeg ikke ville opleve de samme begrænsninger. Her har man etableret de første 2.000 toiletter med ekstra plads og flere hjælpemidler. Man har faktisk ændret det engelske bygningsreglement, så man under særlige betingelser skal etablere sådanne toiletter.

• Et i Høje-Taastrup

To i Sønderborg

Tre i Aarhus

Et i Korsør

Et i København.

I Danmark er vi 50.000 med behov som mine – børn, unge og voksne med mere omfattende fysiske handicap, fx muskelsvind, rygmarvsskade eller sklerose.

Skal det virkelig være rigtigt, at forældre skal skifte deres børn med fysisk handicap, mens barnet uværdigt ligger på gulvet på et offentligt toilet med risiko for bakterier og smuds? Er det niveauet, vi ønsker eller forventer i Danmark?

Det mener jeg, at vi som samfund burde gøre bedre.

Hvis det stod til mig, så skulle der være et særligt toilet i byernes centrum, på rastepladser ved motorvejen og hos de større forlystelser. Det ville være et fint som en start. Det er ikke et urimeligt ønske.

International handicapdag
Det er næppe de fleste, som tænker på, at der også er et stykke vej i Danmark, før alle har mulighed for at bevæge sig ud i det åbne rum uden at skulle være bange for at skulle på toilettet.

Derfor mener jeg, det er relevant for Danmark at tænke sig om i anledning af denne internationale dag.

Danmark har det godt med parolerne, men det handler også om at gøre noget. Så derfor er min opfordring til landspolitikere, kommunalpolitikere og byplanlæggere, at de tager ansvaret på sig og ændre på situationen, så Danmark kan være sig selv bekendt på det område også.

Helt skævt lovforslag om fleksjob udskydes

Undersøgelse viser: I Danmark er vi usikre på at omgås mennesker med handicap