Undersøgelse viser: I Danmark er vi usikre på at omgås mennesker med handicap

7 ud af 10 i den danske befolkning mener, at de fleste danskere er usikre på at omgås mennesker med handicap. Det viser en ny undersøgelse fra Danske Handicaporganisationer og Det Centrale Handicapråd, som vi sætter fokus på i anledning af den internationale handicapdag.

hvid tekst på blå baggrund

Foto: Dansk Handicaporganisationer

Den 30. november 2023

• 4 ud af 10 i den danske befolkning mener, at de fleste danskere ignorerer mennesker med handicap.

• 7 ud af 10 i den danske befolkning mener, at de fleste danskere er usikre på at omgås mennesker med handicap.

• En tredjedel af den danske befolkning mener, at de fleste danskere behandler mennesker med handicap som mindre værd.

Det er hovedresultaterne fra en ny undersøgelse, som Danske Handicaporganisationer og Det Centrale Handicapråd har foretaget blandt mere end 4.000 respondenter.

I anledning af den internationale handicapdag den 3. december ønsker vi i Dansk Handicap Forbund at stille skarpt på mødet med mennesker med handicap – et møde, som, ifølge mange af de adspurgte danskere, sjældent foregår problemfrit. Landsformand, Susanne Olsen, er ikke overrasket over undersøgelsens resultater.

Læs undersøgelsen her: Danskernes syn på Handicap – en undersøgelse om danskernes kendskab og holdninger til mennesker med handicap.

“Vi er hver dag i kontakt med medlemmer over hele landet, som oplever at være ekskluderet fra fællesskabet og dagligt støder på uvidenhed eller usikre reaktioner fra andre mennesker i det offentlige rum, i uddannelsen, på arbejdspladsen, fritidslivet m.v. Undersøgelsens resultater viser, at vores oplevelser deles af den generelle befolkning, og dermed bekræfter de, at problemerne på handicapområdet er dybt rodfæstet.”

I Dansk Handicap Forbund arbejder vi for et liv med lige muligheder. Men at opnå lige muligheder kræver et samfund, der sikrer, at man har det rette fundament af kompensation, som muliggør, at man kan blive inkluderet.

Får mennesker med handicap den rette kompensation, kan vi potentielt nedbryde fordomme, uvidenhed og stigma, da mennesker med og uden handicap får bedre muligheder for at deltage i samfundet.

Foto: Danske Handicaporganisationer

“Vi kan lave kampagner og arbejde med holdningsændring i befolkningen fra nu af og til evig tid, men hvis det ikke understøttes af en bedre mulighed for at opnå den rette hjælp, så bliver det meget svært at flytte noget,” siger Susanne Olsen og slår til sidst fast, at hun ser undersøgelsen som et vigtigt argument i forhold til at gennemføre en reform af handicapområdet med vægt på stærk faglighed og mere solidarisk finansiering af området.

To personer, der på egen krop oplever, hvordan mødet mellem mennesker med og uden handicap kan gå skævt, er Cath og William. I dagene op til den internationale handicapdag deler de hver især et godt råd til, hvordan vi sammen kan blive bedre til at omgås hinanden.

Hør, hvad de har at sige om emnet i filmene herunder.

For at undgå social desirability bias, hvor respondenter svarer ud fra, hvad der er socialt acceptabelt, er undersøgelsen baseret på spørgsmål om, hvad danskerne tror, de fleste synes om mennesker med handicap, i stedet for hvad de selv synes om mennesker med handicap.

Caths gode råd: Tal til mig og ikke min hjælper!

Williams gode råd: Vi må gerne stille spørgsmål, hvis der er noget, vi er i tvivl om!

50.000 har kun mulighed for at komme på toilettet otte steder i det offentlige Danmark

Få indflydelse på SKATs brugervenlighed for mennesker med funktionsnedsættelser