Helt skævt lovforslag om fleksjob udskydes

Efter massiv kritik fra både handicaporganisationer og fagforbund har beskæftigelsesministeren nu foreløbigt trukket forslaget om muligheden for afvigelse fra overenskomster ved forhandlinger om fleksjobberes arbejdsvilkår tilbage.

Ane Halsboe Jørgensen

Foto: Beskæftigelsesministeriet, Marie Hald

D. 5. december 2023

Beskæftigelsesminister Ane Halsboe Jørgensen har den 1. december 2023 meddelt beskæftigelsesudvalget, at forslaget om muligheden for afvigelser af overenskomster ved forhandlinger om fleksjobberes arbejdsvilkår foreløbigt trækkes tilbage.

Argumentet er, at der er behov for yderligere dialog med parterne, og at alle parter skal kunne se sig selv i aftalen.

Se brevet til beskæftigelsesudvalget her: Ændringsforslag til L83

Behov for ligestilling – ikke yderligere forringelser
Hos Dansk Handicap Forbund vækker det glæde, at man har lyttet til kritikken!

Jeg bifalder, at ministeren har lyttet til kritikken og udskudt det kontroversielle forslag, men det bekymrer mig stadig, at man overhovedet prøver at liste den slags forringelser ind ad bagdøren.
— Susanne Olsen, landsformand for Dansk Handicap Forbund

Men det giver også anledning til panderynker, at et lovforslag kommer på bordet uden at være tilstrækkeligt debatteret eller trykprøvet med de grupper (fleksjobberne), som vil blive påvirket af dem. Dansk Handicap Forbunds landsformand, Susanne Olsen, peger derfor på behovet for en generel gennemgang af ordningen, som siden 2013 har været behæftet med en række uligheder omkring lønniveauer og modregninger.

Det har medført, at man som fleksjobber udgør et B-hold i forhold til de kollegaer, man arbejder sammen med.

”Jeg bifalder, at ministeren har lyttet til kritikken og udskudt det kontroversielle forslag, men det bekymrer mig stadig, at man overhovedet prøver at liste den slags forringelser ind ad bagdøren,” udtaler Susanne Olsen.

Forslaget har fra starten mødt kritik fra Dansk Handicap Forbund. Der er nemlig behov for noget helt andet: En revidering af ordningen, hvor man retter op på de mange skævheder, den i dag er præget af.

”For mig er det et spørgsmål om at skabe lige muligheder for alle, hvilket ikke kun handler om den enkelte, men rent faktisk vil bidrage til at styrke det samlede arbejdsmarked. En ordning, der ligestiller medarbejdere, vil nemlig medføre, at arbejdsgivere kan ansætte alle relevante kandidater.”

Det er oplagt at tage fat på ordningen lige nu, hvor hele beskæftigelsesområdet står over for en grundlæggende fornyelse.

Landsformand Susanne Olsen opfordrer derfor politikerne til at genbesøge fleksjobordningen i forhold til at sikre ligestilling mellem fleksjobbere og øvrige arbejdstagere.

Mennesker med handicap fratages muligheden for et værdigt liv

50.000 har kun mulighed for at komme på toilettet otte steder i det offentlige Danmark