Alle skal kunne tage en videregående uddannelse

Nyt projekt skal undersøge de barrierer, der står i vejen for, at unge med handicap kan tage en videregående uddannelse på lige fod med andre.

Studerende i vandrehal

Foto: Colourbox

15. april 2024

Artiklen er første gang bragt i Handicap Nyt nr. 1, 2024

I 2024 sætter Dansk Handicap Forbund gang i en foranalyse, som skal gøre os klogere på de barrierer, der begrænser unge med bevægelseshandicap i at tage en videregående uddannelse. Dansk Handicap Forbund har taget initiativ til denne foranalyse, fordi flere undersøgelser illustrerer store udfordringer på uddannelsesområdet.

Mange får ingen uddannelse
En undersøgelse for Danske Handicaporganisationer foretaget af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i 2022 viser, at unge med handicap i lavere grad end mennesker uden handicap tager en uddannelse. Ifølge undersøgelsen er der tale om 18.000 unge mennesker med handicap, som ikke har hverken uddannelse eller arbejde.

I Dansk Handicap Forbund mener vi ikke, at det er godt nok, og særligt forbundets ungdomskreds mener, at det er på tide, at der bliver sat fokus på barriererne.

”Det er administrativt og bureaukratisk tungt at studere, når man har et handicap. Man skal gentagne gange genansøge om støtte til at kunne fortsætte på sin uddannelse, hvilket skaber en usikkerhed for den enkelte. Det kan også være svært at få SU-klippene til at række, da mange kan have brug for længere studietid grundet udtrætning. Derudover er der uddannelsesinstitutioner, som er helt fysisk utilgængelige for mennesker med bevægelseshandicap, hvilket kan umuliggøre at tage bestemte uddannelser,” udtaler Ann-Katrine Kviesgaard, formand i Dansk Handicap Forbunds Ungdomskreds.

Hvad spænder ben for de unge?
Derfor ønsker vi med denne undersøgelse at blive klogere på, hvad der spænder ben for, at unge mennesker med bevægelseshandicap tager en uddannelse. Igennem spørgeskemaundersøgelse og interview med blandt andet unge med bevægelseshandicap og relevante uddannelsesinstitutioner vil vi undersøge, hvilke fysiske, strukturelle og mentale barrierer, der begrænser muligheden for, at unge med bevægelseshandicap kan tage en videregående uddannelse på lige vilkår som andre unge mennesker.

Dansk Handicap Forbunds projektafdeling igangsætter initiativer, som er med til at sikre, at mennesker med bevægelseshandicap kan leve et liv på lige vilkår med andre. Vi har tidligere gennemført en omfattende undersøgelse af arbejdsmarkedet, og nu er turen så kommet til uddannelsesområdet. Netop uddannelse er vigtig, da det for mange er adgangsbilletten til et arbejde.

Projektet skal resultere i en kortlægning af barriererne for inklusion på uddannelsesinstitutioner for mennesker med bevægelseshandicap. Derudover skal projektet afklare, om der er behov for supplerende viden og data på visse områder. Til sidst skal projektet komme med konkrete anbefalinger inden for de tre forskellige barriereområder: Mentale, strukturelle og fysiske.

Læs hele Handicap Nyt nr. 1 2024 ved at klikke her.

• Navn: Fjern Barriererne 2.0 - En undersøgelse af barriererne for inklusion af unge med bevægelseshandicap på de videregående uddannelser. Periode: 2024. Projektleder: Camilla Lund. Projektet er støttet og finansieret af midler fra LB Fonden.

Mere end 2000 henvendelser i 2023

Fælles opråb: Livskvalitet og faglighed skal vægtes højere end økonomi