Fuld sving i KV-debatten: Mere handicap i byrådet!

Foto: Laura Hansen

Om mindre end tre uger afholdes kommunalvalg, og det sætter sine spor i Dansk Handicap Forbunds lokalafdelinger. Der afholdes vælgermøder, debatteres fakta og uddeles jokerkort – med formålet at sætte handicapområdet på dagsordenen

28. oktober 2021

Den 16. november afholdes kommunalvalg, og det kan mærkes i Dansk Handicap Forbund. Medlemmer i forbundet har arrangeret vælgermøder i både vestlige og østlige del af landet, hvor handicapområdet er blevet sat på dagsordenen.

Tilbagemeldingen fra byrådskandidaterne har indtil nu været entydig: De ved ikke, hvor galt det rent faktisk står til.

Vælgermøder åbner øjnene
Slutspurten sættes snart ind, og der er gang i den i lokalafdelingerne. I løbet af de seneste måneder er der afholdt vælgermøde og cafémøder i Furesø, Gribskov, Lillebælt og Aarhus. I Gribskov, hvor byrådskandidater er mødt talrigt op – og torsdag aften går det løs i Sønderborg. Formanden for Aarhus – Randers lokalafdeling, Helle Szydlowski, fortæller begejstret om mødet:

”I Aarhus var 11 partier repræsenteret til vælgermødet, som alle var nysgerrige på vores situation. Det var et virkelig godt møde med stor spørgelyst og god debat. Afsluttende måtte mødelederen gribe ind for at få debatten afsluttet, så vi kunne overholde den afsatte tid.”

Helle forklarer yderligere, at samtlige kandidater var glade for invitationen til arrangementet, som de havde lært meget af. Mødet havde givet dem ny viden om, hvordan situationen er på området. Og lige netop derfor er vælgermøderne med fokus på handicapområdet vigtige.

Lokalafdelinger påvirker lokalpolitikere
Til vælgermødet i Gribskov var forbundets faglige og politiske chef, Jeppe S. Kerckhoffs, på programmet til at sætter rammerne for aftenens debat.

— Bente Rey

”Det er os alle sammen, det handler om, og vi bliver alle sammen ramt af det her på et eller andet tidspunkt i vores tilværelse. Det er næsten 700.000 mennesker i befolkningen, der vurderes til at have en funktionsnedsættelse, det, synes jeg, er et vigtigt tal at tage med sig,” forklarer Jeppe S. Kerckhoffs indledende.

Efterfølgende gik dialogen livligt, og medlemmer af forbundet, andre deltagende og byrådskandidaterne fik sat streg under vigtigheden af den førte handicappolitik.

Kirsten Rolfsager, som er initiativtager til debat- og dialogmødet med byrådskandidaterne, stiller selv op til kommunalvalget i Gribskov og ønsker at gøre sine medkandidater klogere på, hvorfor handicapområdet skal have et løft i kommunen.

”Det er rigtig vigtigt for mig at få talt det her område op, for jeg ved og kender til, at der er mange udfordringer i denne kommune. Derfor må vi i aften sørge for at være et talerør for hele området og få politikerne til at lytte,” fortæller Kirsten Rolfsager.

Omvendt vælgermøde
Torsdag klokken 18.30 vender DH-Sønderborg vælgermødet på hovedet.

”Meningen med et omvendt vælgermøde er, at borgere og fagpersoner, der direkte er påvirket af socialpolitikken i dagligdagen, fortæller om deres møde med kommunen, hvortil politikerne skal reflektere og efterfølgende stille spørgsmål,” forklarer Bente B. Rey, som er formand for Sønderborg afdeling og initiativtager til aftenens omvendte vælgermøde i Sønderborg.

Formanden fortæller, at denne form for vælgermøde gør, at socialpolitikken bliver konkret og nærværende. Ifølge Bente har dagligdagens input betydning for, at byrådskandidaterne kommer til at forholde sig til dagligdagens udfordringer frem for arbejdspapirer.

Fra Bente lyder en klar opfordring til alle andre om at gøre det samme:

”Jeg glæder mig til, at politikerne i aften skal lytte og lade sig berige af fortællinger, som forhåbentligt vil sikre, at Sønderborg Kommune fortsat bliver en god kommune for alle,” fortæller Bente og fortsætter:

”For at afholde et omvendt vælgermøde, er det en fordel at have et netværk og samarbejdspartnere at gøre det med. Vi er blandt andet gået sammen med Kirkens Korshær og jobcenteret om aftenens arrangement. Det er også vigtigt, at fortælle politikerne, at der er tale om en mere tryg form for vælgermøde, hvor det vigtige er, at de bliver klogere.”

Sønderborg Nyt deltog i torsdagen arrangement, hvor landsformand Susanne Olsen var facilitator. Du kan læse mere om aftenens forløb her.

Med præcis 19 dage til kommunalvalgene, er det endnu ikke for sent at få stablet et vælgermøde på benene.