International Handicapdag: Ikke meget at fejre

Foto: Gua Studio

Den 3. december er FN’s International Handicapdag, men desværre er det ikke den festdag, det kunne være. Det understreger nye tal fra Institut for Menneskerettigheders Handcapbarometer, som blev offentliggjort fredag

3. december 2021

"Kom lad os skabe en verden for alle." Sådan lyder det blandt andet i sangen her fra vores medlem, Mikkel Christensen, som kan ses her:

Desværre er verden er ikke for alle, og der er ikke meget at fejre på FN’s International Handicapdag - i hvert fald ikke, når man kigger på de seneste statistikker fra Institut for Menneskerettigheders Handicapbarometer, som i dag er blevet opdateret.

34 procent af mennesker med handicap har været udsat for diskrimination på grund af alder, køn, etnicitet, handicap, religion, seksuel orientering, udseende, eller samlevers, børns eller forældres handicap.

• 27 procent af mennesker med handicap har været udsat for vold inden for det seneste år.

• Kun 42 procent af mennesker med handicap oplever 'i høj grad' at have indflydelse på eget liv.

• 70 procent af mennesker med handicap har gennemført en erhvervskompetencegivende uddannelse - mod 88 procent af mennesker uden handicap.

• Kun 60 procent af mennesker med handicap er i beskæftigelse. Det samme tal for mennesker uden handicap er 80 procent.

Du kan læse flere tal og dykke ned i materialet her: https://handicapbarometer.dk/

”De seneste tal fra Handicapbarometeret bekræfter desværre det billede, vi også har: Handicapområdet er under pres, og livet med et handicap er fyldt med langt flere forhindringer og fordomme, end vi kan være bekendt,” siger landsformand Susanne Olsen og fortsætter.

”Der er fortsat markant negativ forskel på at leve et liv med handicap i forhold til at leve et liv uden handicap, og hvis FN's Internationale Handicapdag 2021 skal bruges på noget, så er det at gøre opmærksom på netop det,” lyder opfordringen.