Global toiletdag: Når en selvfølge ikke er en selvfølge for alle

Der er ikke mange i Danmark, som i det daglige tænker på, om man kan komme på toilettet ude i byen. For dem er det en selvfølge, at der altid er et toilet i nærheden, men sådan er det absolut ikke for alle.

19. november 2022

//Debatindlæg af Susanne Olsen, landsformand i Dansk Handicap Forbund

Hvis du skal til møde ude i byen, i biografen eller ud at spise med nogle venner, er det en selvfølge for majoriteten af befolkningen, at der er adgang til gode hygiejniske toiletforhold. Løsningen på et basalt, menneskeligt behov er ikke noget, ret mange tænker over i det daglige.

Men realiteterne er, at der i Danmark er en stor gruppe mennesker, som ikke har adgang til brugbare toiletforhold andre steder end i eget hjem.

Det drejer sig om mennesker med indgribende handicap, som har behov for særlige toiletforhold med stor plads med adgang til fx personlift og/eller leje. Nogle vil måske tænke, er der ikke handicaptoiletter mange steder? Og jo, det er der, men for en stor gruppe mennesker er de desværre ikke anvendelige. Jeg personligt kan fx ikke altid benytte de ordinære handicaptoiletter.

I anledningen af, at FN den 19. november internationalt markerer, at 3.6 milliarder mennesker verden over ikke har adgang til ordentlige toiletforhold, ønsker Dansk Handicap Forbund at sætte fokus på, at vi også står over for en udfordring i Danmark, som ekskluderer en stor gruppe mennesker fra det ellers selvfølgelig samfundsliv.

Giv os samme mulighed som alle andre
I dansk sammenhæng har 270.000 mennesker et mobilitetshandicap, hvoraf en gruppe på omkring 50.000 mennesker ikke kan anvende ordinære handicaptoiletter. Den manglende adgang til anvendelige toiletter betyder, at en gruppe af samfundets borgere isoleres i eget hjem og mister muligheden for at aktivt deltage i – og bidrage til samfundet.

Det handler om borgere, som ud over at være ramt af et indgribende handicap, først og fremmest er borgere som alle andre. Vi har som alle andre en rolle som familiemedlemmer, studerende, medarbejdere, foreningsaktive og meget, meget mere. Men den manglende adgang til brugbare toiletløsninger forhindrer os i at bevæge os frit uden for eget hjem, og når vi alligevel vover os ud, så kan det føre til stærkt uværdige og i nogle tilfælde sundhedsskadelige situationer.

Den gode nyhed er, at løsningen er konkret og velbeskrevet – nu skal vi ’bare’ i gang. I Aarhus Kommune er der netop implementeret en ny løsning, og om kort tid følger Københavns Kommune. Og det er godt, men der er fortsat lang vej til en fuld udrulning, som sikrer, at mennesker med indgribende handicap kan deltage i – og bidrage til – samfundslivet på lige fod med andre.

Jeg opfordrer derfor politikerne på Christiansborg til at sikre en national udrulning af disse særlige toiletløsninger så mange steder som muligt, og jeg opfordrer alle kommuner, transportselskaber, vejdirektorat, styrelser og øvrige offentlige og private aktører til at være med. Dansk Handicap Forbund er klar til at bidrage med viden og perspektiver på opgaven. Vi har løsningerne, og heldigvis er opgaven overkommelig – både økonomisk og teknisk.

Det, der er en selvfølge for en aktiv hverdag for de mange, er desværre ikke en selvfølge for os alle. Lad os sammen bane vejen for, at 50.000 mennesker bliver mere selvhjulpne og mobile. På den måde kan vi blive mere fri til både at benytte og bidrage til samfundets mange muligheder – lige som alle andre.

Arbejdsmarkedsprisen 2022 går til Wolturnus

Vi gør en forskel - gør du?