Arbejdsmarkedsprisen 2022 går til Wolturnus

Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2022 går til Wolturnus, som udviser rummelighed uden at tænke yderligere over det.

24. november 2022

I Dansk Handicap Forbund arbejder vi for et liv med lige muligheder for alle. Det er derfor med stor glæde og taknemmelig, at vi siger tillykke til Wolturnus med Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2022!

Det betyder, at mennesker med en funktionsnedsættelse skal kompenseres, således at de kan deltage i alle aspekter af samfundslivet på lige fod med resten af befolkningen.

Det gælder selvfølgelig også på beskæftigelsesområdet.

Vi vil alle gerne bidrage og i størst mulig grad være selvforsørgende. Det gælder naturligvis også for mennesker med et handicap.

Som en indskudt kommentar må jeg dog bemærke, at vi også i forbundet er opmærksomme på, at en tilknytning til arbejdslivet ikke er den rigtige løsning for alle. Men i anledningen af arbejdsmarkedsprisen handler det om muligheden for beskæftigelse for mennesker med handicap.

• Udviser rummelighed. Ansætter mennesker med udfordringer. Herunder mennesker med bevægelseshandicap.

Har en god personalepolitik. Medarbejderne giver udtryk for, at det er en virksomhed i udvikling, og hvor man trives.

Fremmer samarbejde på tværs af alle ansatte. Man finder løsninger i fællesskab og stræber altid efter den bedste løsning.

Medvirker til at nedbryde uvidenhed og fordomme i samfundet generelt. Virksomheden har en ansættelsespolitik, hvor man ansætter mennesker efter kvalifikationer, og hvor et handicap ikke er en hindring.

Nedbryder myter om mennesker med handicap. Den ovennævnte ansættelsespolitik medvirker til at vise det omgivende samfund, at handicap ikke er en hindring for at arbejde på lige for med alle andre.

Går foran andre virksomheder. Wolturnus viser vejen – forhåbentlig til inspiration for alle de danske virksomheder, der mangler arbejdskraft.

NordJyske har skrevet denne artikel om uddelingen af prisen: Læs mere.

International handicapdag 2022 fejrer fællesskaber

Global toiletdag: Når en selvfølge ikke er en selvfølge for alle