Dansk Handicap Forbund og Dansk Erhverv er gået sammen om et politisk udspil, som skal sikre lige muligheder for fleksjobbere og bidrage til at skabe et mere dynamisk og rummeligt arbejdsmarked.

25. august 2022

Blandt mennesker med handicap er der spirende interesse for at blive iværksættere og starte eget virksomhed. Men for den del af gruppen, der arbejder i fleksjob, er der desværre for mange barrierer til, at det kan lade sig gøre i praksis. Derfor glæder Dansk Handicap Forbund sig over et nyt samarbejde med Dansk Erhverv for at ændre hindringerne.

Læs den fælles pressemeddelelse fra Dansk Erhverv og Dansk Handicap Forbund her.

Dansk Handicap Forbunds primære mål er at skabe lige muligheder for mennesker med handicap. Og særligt en gruppe oplever i dag, at det i praksis er umuligt at skabe og arbejde i egen virksomhed, hvis man har en nedsat arbejdsevne, og man af den årsag er visiteret til fleksjob. Vi har sammen med samarbejdspartnere i Great Minority og Nossell og Co., med støtte fra Tuborgfondet, gennemført en bootcamp for iværksættere med handicap – og interessen var overvældende.

— Jeppe S. Kerckhoffs, DHF

Bootcampen har fået opbakning og positiv respons fra flere repræsentanter for private virksomheder, offentlige ledere og organisationsfolk – blandt andre serieiværksætter og CEO i Visma Dinero Martin Thorborg, administrerende direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen, og iværksætter og CEO i We are wonder Rasmus Dissing Nielsen – der mener, det vil være en kæmpe gevinst for alle parter at udbrede adgangen til iværksætteri. Lige præcis derfor ønsker Dansk Handicap Forbund, at der nu skal slås et slag for at skabe det fundament, som kan gøre det muligt.

Det nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) udgav i 2020 en undersøgelse om Handicap og Beskæftigelse, som fortæller, at kun 3,9 % af mennesker med handicap i beskæftigelse er selvstændige, mens det gælder 6,9 % af den øvrige befolkning, og beskæftigelsesandelen blandt mennesker med handicap er markant lavere end hos den øvrige befolkning. Det betyder samlet set, at andelen af selvstændige med handicap er en meget lille gruppe – og hos fleksjobberne er udfordringerne særligt store, da vurdering af arbejdsevne og aktivitet ved siden af arbejdet spiller en afgørende rolle.

• Torsdag den 25. august medvirkede Faglig og politisk chef i Dansk Handicap Forbund, Jeppe S. Kerckhoffs, i P1 morgen, hvor han sammen med Jasmina Pless fra Dansk Erhverv fortalte om udspillet og dets mange fordele. Lyt til udsendelsen ved at trykke her fra 14 minutter inde i indslaget, og igen 1 time og 16 minutter inde, hvor Cath Mathilde Borch Jensen fortæller, hvad udspillet kan have af betydning for hende.

Umuligt i nuværende praksis
Faglig og politisk chef i Dansk Handicap Forbund, Jeppe S. Kerckhoffs fremhæver, at muligheden for iværksætteri hos fleksjobbere handler om forståelse for, at gruppen lovteknisk har brug for mere lempelige vilkår, hvis det skal lykkes at opbygge en bæredygtig virksomhed:

”Forslagets essens er, at man i en periode kan sikre den ro og tryghed, som sikrer, at mennesker med en dokumenteret nedsat arbejdsevne kan bygge et bæredygtigt forretningskoncept op. I dag skal du i forvejen have en etableret virksomhed for at komme i betragtning til den støtte, som er tiltænkt selvstændige med nedsat erhvervsevne og hertil kommer, at du skal have en arbejdsevne på mindst 30 timer. Gennem alliancen med Dansk Erhverv forslås det, at man skal kunne arbejde som selvstændig i egen virksomhed med en arbejdsevne på helt ned til 12 timer, og på den måde få en reel mulighed for at blive iværksætter. Det er en gevinst for samfundet, en håndsrækning til fleksjobberne og et væsentligt bidrag til at skabe et mere dynamisk arbejdsmarked.”

Rasmus Dissing Nielsen er et eksempel fra den lille gruppe iværksættere med handicap. Han er ikke selv fleksjobber.

Det er svært at få frihed til at opbygge sin virksomhed, hvis man er ledig fleksjobber eller har lyst til prøve kræfter med det i fritiden ved siden af et fleksjob, grundet strikse krav og regler. Når det kommer til at arbejde i egen virksomhed som fleksjobber, er muligheden i dag teoretisk, men stort set umulig i praksis. Det vil Dansk Handicap Forbund gerne gøre noget ved, lyder det fra forbundets landsformand Susanne Olsen:

”I Dansk Handicap Forbund oplever vi en betydelig interesse for iværksætteri blandt mennesker med handicap, men vi har også noteret os, hvor svært det er for fleksjobbere at opbygge en virksomhed og arbejde i den med den nedsatte arbejdsevne, de nu engang har. Samtidig har vi oplevet, hvordan vores netværk med repræsentanter for private virksomheder også tror på, at iværksætteri blandt mennesker med handicap kan udgøre et værdifuldt supplement på arbejdsmarkedet. Vi er derfor meget glade for at kunne præsentere dette forslag sammen med Dansk Erhverv – et forslag, som i den grad er et udtryk for ligestilling af mennesker med handicap”.

Læs udspillet fra Dansk Erhverv og Dansk Handicap Forbund og bliv klogere på de nuværende udfordringer og løsningsforslag ved at trykke her.

Seneste fokus og perspektiv

Forrige

66 organisationer: Balancen mellem arbejdsevne og værdig behandling er ikke fundet endnu

Næste