Videoguide: Sådan sikrer din stemme adgangen til MitId

På opfordring af- og med hjælp fra Dansk Handicap Forbund har Digitaliseringsstyrelsen produceret en videoguide, der viser, hvordan personer med funktionsnedsættelse i arme og hænder kan benytte MitID-appen ved brug af stemmen.

Tommy fra RYK sprang til for at hjælpe Digitaliseringsstyrelsen med at demonstrere muligheden for stemmekontrol af MitId. Foto: Digitaliseringsstyrelsen.

9. juni

Personer med funktionsnedsættelse i arme og hænder benytter ofte det velkendte pap-nøglekort for selvstændigt at kunne tilgå den nuværende digitale løsning, NemID. Med overgangen til MitID afskaffes pap-nøglekortet, og det vil ikke længere være en mulighed – derfor præsenterer Digitaliseringsstyrelsen nu en alternativ løsning: stemmekontrol.

I begyndelsen af 2022 mødtes Dansk Handicap Forbund med Digitaliseringsstyrelsen for at sætte fokus på tilgængelighedsproblemerne ved den nye digitaliseringstjeneste MitID.

Projektkoordinator Stig Langvad forklarede under mødet, hvordan stemmekontrol kan benyttes til at tilgå forskellige apps på telefonen uden brug af arme eller hænder. Digitaliseringsstyrelsen har siden undersøgt mulighederne ved stemmekontrol på IOS- og Android-telefoner og udarbejdet nedenstående videoguid, der forklarer, hvordan stemmekontrollen kan sikre tilgængeligheden.

Flere udfordringer
Det er endnu ikke muligt at benytte mobiltelefonernes talegenkendelse på dansk, og derfor kræver brugen af stemmekontrollen enkelte vendinger på fx engelsk eller tysk. Da sprogbarrieren gør, at ikke alle vil kunne bruge stemmekontrollen til at styre mobiltelefonen, hæfter Dansk Handicap Forbund sig ved, at flere har mulighed for at tilgå den digitale tjeneste, og Stig Langvad tilføjer:

”Vi er teknisk kommet et skridt videre, og vi har fået genlyd i Digitaliseringsstyrelsen, som nu har et større fokus på digital tilgængelighed for alle.”

Men overgangen til MitID lader også vente på sig. Digitaliseringsstyrelsens har igen udsat overgangen og forventer, at de sidste overgår fra NemID til MitID i slutningen af oktober. Derfor er det i første omgang muligt at beholde pap-nøglekortet til den 30. juni.

Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund udfordrer normalitetsbegrebet

Rapport om udviklingen af forhold for mennesker med handicap forpligter - vi er ikke færdige endnu!